OBS!! På Onsdag uppmärksammar vi FN-dagen. Vi kommer också att ha en insamling till vår vän-skola White Angel school, om man vill tar man med ett valfritt bidrag! Vi kommer att se en del bilder därifrån som Jennie tog då hon var nere i sommar.
OBS!!!!!!! Felsägning när det gällde magsjuka, det är 48 timmar man ska vara hemma så att man inte smittar!!!!!
Presentation
Titti- Är klasslärare och
undervisar eleverna framförallt i svenska, SO, bild. Är här alla
dagar utom torsdag då hon arbetar med ett projekt i Jonsered.
Nille- Är klasslärare och
undervisar eleverna framförallt i matte, SO. Är här alla dagar
utom torsdag och delvis fredagar, då hon arbetar som IKT pedagog på
skolan.
Lena- Är klasslärare och
undervisar eleverna framförallt i eng, NO. Hon är här alla dagar
men undervisar även på Lunden viss del av sin tid.
Ulla- Följer grupp A som resurs
för framförallt en elev.
Daniel- Följer klassen delvis
under dagen för att fortsätta och ansvara för klubben på
eftermiddagen.
Anna- Arbetar onsdagar som
resurs och torsdag som klasslärare i NO
Emma- Undervisar eleverna i
slöjd.
Sigge- Undervisar eleverna i
idrott.
IT
Vi
tittade på en film tillsammans för att se hur en dag kan se ut i
för barn utifrån ett IT-perspektiv. Nille pratade om de verktyg vi
har idag på skolan och lite hur vi arbetar med dessa. För att
föräldrarna skulle få känna på hur vi arbetar fick den uppgift.
Alla fick en storrybord där de skulle skapa en matteuppgift till
barnen. De skulle använda räknesätten subtraktion.,
multiplikation, division, addition. Som hjälpmedel hade de en Ipad
och Klurans materail.
Schema
Titti
visade schemat och gick igenom och förklarade det dag för dag. Hon
pratade om att vi arbetar med tregrupper måndagar och tisdagar. Man
arbetar i tre grupper blandade från både A och B för att eleverna
ska lära känna varandra bättre och att vi som pedagoger ska kunna
undervisa i mindre grupper. Vi har då möjlighet att bättre
tillgodose de behov som finns i grupperna. Under dessa dagar arbetar
vi ämnena matte, svenska och engelska.
Onsdag
har man SO hela förmiddagen och för tillfället arbetar vi oss fram
från ”Big Bang” fram till och med medeltiden.
Titti
pratade om torsdagar och att det inte har fungerat som önskat. Vi
har saknat musiklärare under hösten vilket gör att vi dels inte
haft möjlighet att följa schemat men även haft flera vikarie inne.
Anna fick lunginflammation och var tvungen att vara sjukskriven i
några veckor vilket också påverkade situationen. Det har gjort att
torsdagarna blivit röriga och eleverna har haft svårt att få
struktur på arbetet. Detta är något som vi behöver få ordning på
och vi hoppas att vi snart kan få tag i en musiklärare. Under
torsdagarna arbetar eleverna med EA och NO. EA är ”eget arbete”
där eleverna själva arbetar vidare och gör klart de uppgifter de
fått tidigare. Om de inte använt tiden på rätt sätt och inte
blivit klara får eleverna ta hem och göra färdigt. Föräldrarna
på mötet tycket det var helt Ok att eleverna får ta hem och göra
klart.
Titti
pratade vidare om fredagarna och att de har börjat att arbeta med
lilla aktuellt. Detta har varit mycket uppskattat och det har
bidragit till flera mycket bra diskussioner. Eleverna har även
varannan vecka bild där vi nu arbetar med perspektiv.
Bloggar
Titti
pratade om att eleverna är sugna på att börja blogga och att
tanken är att de själva ska få testa på att starta en. Där kan
de lägga ut arbeten, läsa varandras texter, kommunicera tankar och
åsikter m.m. Vi pratade lite hur det ska gå till med mailadresser
och att man kan lösenord skydda den om så önskas.
Klubben
Daniel
tog upp hur det fungerar idag på klubben och att år4 och år5
fungerar bra ihop. Klubben kommer att fungera mer som en
”utslussning” där eleverna mer och mer ska kunna ta ansvar och
klara sig själva. Givetvis finns man där för att stötta de idéer
som barnen själva lyfter och stötta dem med det de behöver.
Den
29nov kommer man ha fritidsbasar som vi nu förbereder tillsammans
med barnen. Efter jul kommer vi satsa på digitala medier som kommer
att mynna ut i en gala.
Det
har varit lite svårt att få struktur på barnens vistelsetider.
Barnen går de tider som de är inskrivna. Om man har behov att ändra
tid är det viktigt att man kontaktar oss innan så vi kan ta med det
i planeringen. Om man är hemma, med undantag från att man är hemma
och vabbar för syskon eller pluggar, ska även barnet vara hemma.
Det
är viktigt att de fortsätter har med sig kläder för att kunna
vara ute. Vid behov kan man gå bort och hämta kläder i kapprummen
på skolan.
Vi
arbetar för tillfället för att få det lugnt och stilla kring
mellanmålet som ofta kan kännas som stökigt och högljutt.
Klimatet i klassen –
samarbete HEM-SKOLA
Vi
pedagoger behöver eran hjälp för att tillsammans vända gruppen.
Vi pratar dagligen med barnen hur man ska vara mot varandra. För
tillfället råder ett mycket tufft klimat där man både säger
negativa saker till varandra och att man fysiskt bråkar. Detta
gäller inte bara några elever utan det förekommer i hela 4an. Det
går väldigt mycket undervisningstid och energi från oss alla, att
hela tiden få lösa konflikter.
Vi
har sett över placeringen i klassrummet och pratat om vilka regler
vi har. Vi har tagit upp situationen med eleverna och att det bör
ske en förändring. Hur man kan göra för att ”lyfta” varandra
och få ett mer tillåtande klimat. Vi kommer behöva att jobba mer
aktivt med arbetsklimatet och det sociala i EQ-övningar framöver.
Föräldrarna
tog upp att de har märkt av detta på barnen och att man har pratat
om det hemma. Det tycket det var bra att vi tog upp det och att vi är
medvetna om problemet.
Om
det sker en konflikt på skolan mellan elever kommer vi be dem
berätta hemma. Sedan kan ni föräldrar kontakta oss om det behövs.
Givetvis kontaktar vi pedagoger er föräldrar om vi anser att det
skett saker som vi behöver prata direkt med er om. Vi beslutade att
vi pedagoger kommer att skriva i bloggen varje vecka för att stämma
av hur veckan har varit och hur arbetet går med klassen.
Läxor
De
kommer att ha lite mer läxor nu i 4an. Eleverna har hittills haft
läxa i svenska i form av läs ormen. Utöver läsningen övar man
både på stavning och meningsbyggnad. I matte kommer de få öva på
multiplikationstabellen och andra delar som ska automatiseras. De
kommer även ha glosor som Lena kommer att lägga in det på
www.glosor.eu.
så de kan öva på dem hemma.
Alla
elever har engelska boken online och några har även onlineböcker i
svenska och matte. De
kan även gå in och markera texten och lyssna på den hemma.
Lärakänna samtal
Under
hösten kommer vi att fokusera på att lära känna er och barnen
under ett samtal. Tider för samtal kommer ut snart. Om tiden inte
passar kan ni byta med varandra eller får ni återkomma till oss för
att byta tid. Innan samtalet är det viktigt att tagit del av barnets
IUP i unikum.
Björn
Om
man varit magsjuk är det viktigt att man är hemma i 48timmar efter.
Det är viktigt att respektera detta för att vi ska kunna stoppa
smittspridning på skolan.
Klotter,
skadegörelse och allmän förstörelser har miskat drastiskt sedan
vi började med övervakningen. Det har varit fantastiskt skönt och
även bra för ekonomin.
Husråd
Våra
representanter till husrådet denna termin är Jenny Gunnström Larning ( Alex mamma) , Jessica Börjesson (Alexandres mamma), Karin Bosdotter Zarkout (Alfreds mamma), Victoria Lundqvist (Olivers mamma)
Vi
behöver arbeta vidare med hur vi förmedlar information som kommer
från husrådet. Även hur vi fångar upp frågor från föräldrar
som ska med till husrådet. Vi pedagoger tillsammans med
representanterna ser hur vi kan lösa det på ett bättre sätt än
förut. Information om detta kommer.
Föräldragrupper (Fika
x 2 Flatön)
GruppA
År 4 Julspelet och tårtbak innan sommaren
GruppB
År 5 Luciatåg och tårtbak innan sommaren.
Övriga frågor
Vi
beslutade på mötet att kalaskort, där inte alla är bjudna, får
man inte dela
ut i skolan. Det är mycket viktigt att respektera denna regeln för
våra barns skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar