onsdag 11 december 2013

Här kommer årets sista inlägg och vi vill passa på att tacka för en härlig termin och ser fram emot nästa som blir den sista på furan. Tack alla goa ungar och föräldrar. Här kommer lite info om vad som gäller framöver:  

Vecka 50  
12/12-Luciafirande för föräldrar. Alla elever samlas utanför lilla idrottshallen 17.30. Ni föräldrar är välkomna 18.00 på samma ställe. Efter luciafirandet går vi till klassrummen för fika. Fikat är en del i att samla ihop till klassresan så lägg gärna en slant. Tack de föräldrar som har ställt upp med att baka. Vi tänker att vi håller på till senast 19.30. ( se till att fikat kommer till skolan på torsdag morgon)

13/12-Luciafirandet för skolan. Barnen samlas 08.00 vid lilla idrottshallen. Vi slutar som vanligt.

Vecka 51  
18/12- ska de barn som inte var med eller klarade simningen gå till Björndammens simhall för att simma. Daniel går med och de går på morgonen. Simtiden är 09-00. Resten har vanlig dag.

19/12- Sovmorgon som kompensation för den extratid barnen har varit i skolan. Vi kommer att finnas på plats i skolan så kan man inte lösa det på morgonen så får man gärna komma till skolan. Bra om vi får reda på vilka barn som kommer i vanlig tid till skolan. Hoppas detta är ok för er föräldrar.
20/12- tittar vi på 4:ornas julspel och myser. Mat serveras 11.00 och därefter slutar barnen.

Info från Susanna Engelskan

Hej allesammans! Nu har vi snart avslutat temat The Adventure och jag har nästan hunnit med att lyssna av alla elevers Photo stories under bedömningslektionerna. När eleverna har redovisat har jag tydliggjort att detta skall ses som ett bedömningstillfälle där det finns ett antal sociala koder som eleverna skall visa att de behärskar. Som exempel, vid bedömningstillfället, skall det visas stor respekt för den elev som skall bedömas. Detta innebär att man lyssnar uppmärksamt på eleven när den redovisar, alltså inte talar rätt ut och sitter helt stilla, och ger en applåd när redovisningen är slut. Att det är absolut tyst är också en förutsättning för att jag skall kunna lyssna uppmärksamt och koncentrerat på uttal och läsflyt under själva redovisningen. Detta har de allra flesta visat att de klarar galant! Så trevligt! Jag betar också av alla matriser på Unikum, där jag försöker lägga en liten kommentar för båda arbetsområdena, skriva och läsa, allt eftersom. Jag lägger också in tips vad varje elev behöver tänka på inför framtiden. Dessutom har det varit mycket roligt för mig att se att de flesta eleverna tagit uppdraget på allra största allvar och jag tror att de upplever att de faktiskt lärt sig något under tiden. Det har även jag gjort som ibland fått leta grammatiska lösningar, kontrollerat oändligt mycket stavning och försökt förtydliga för eleverna, så att de verkligen förstår, vad de behöver fokusera på inför framtida skrivuppgifter. När man går igenom en sådan här process som lärare och ror ett projekt i hamn och dessutom upplever att eleverna lär sig nya saker på vägen, är det så ROLIGT att vara lärare. Nu kommer ingen ny planering innan jul, utan nu tar vi en välbehövlig paus, och ser på lite film och pratar engelska, innan juluppehållet. Sedan tar vi nya tag inför terminstart 14 då jag kommer med en ny preliminär planering. Hälsningar Susanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar