Hej!
I morgon tisdag ska vi lacka tänderna efter lunch.
Läxor den här veckan är:
SV: läsförståelse, eleverna har fått med hem idag månd- månd v 4. Titta på www.bjorkenlaget.se
Om ni vill veta mer om vad vi arbetar med i svenskan.
MA: berätta för någon därhemma om de här bilderna! Träna på det så att du kan det!
Eng: det kommer en lång planering som sträcker sig till v 7 nedanför bilderna.
En stolt tjej som har gjort en superfin låda till sina marsvins-saker :-)
Hej!
Hoppas ni alla haft
en skönt jullov för nu sätter vi igång i rask takt igen i ämnet
engelska :-)
Vi hade en
fantastisk tid innan lovet där eleverna hade läst in sina
bearbetade texter på datorn (några valde att läsa upp texten
istället) och vi alla fick ta del av allas arbeten genom de
redovisningar vi hade innan lovet. Jag fick mycket positiva
kommentarer från eleverna som menade att de lärt sig mycket nytt i
denna process. Jag tycker de varit superduktiga och ambitiösa och de
allra flesta höll sig till de deadlines jag lagt ut och genomförde
sina arbeten med bravur. Så kul att se!
Här kommer min
preliminära
planering fram till sportlovet. Fokus denna termin kommer ligga på
läsa och tala. Eleverna har fått en alldeles ny bok What's up 5.
Tanken är att alla elever skall läsa under våra genomgångar av
textbokens läsmaterial och vi därefter har gemensam genomgång av
ord och uttal i samband med läsningen.
Vi jobbar samtidigt
med att komma över känslan av nervositet när man skall läsa inför
andra och fokusera på hur kroppen reagerar i en sådan situation och
hur man kan göra för att vänja sig vid att tala inför andra.
Tanken är att alla skall hitta sitt sätt att hantera situationen
genom att uppmärksamma sin egen reaktion. Vi talar om andning och
konstpauser, riktning av blick och vad man gör av sina händer. Med
andra ord, lite tekniker som kan vara bra att kunna, för att
förbättra situationen.
Vi kommer också
koppla läsningen till olika grammatiska övningar, varvat med mer
praktiska övningar, gällande läsning och tala.
Som exempel hade
alla eleverna en övning där de skulle läsa ett antal meningar med
så stor inlevelse som möjligt, inför alla i klassen. Många tyckte
det var roligt och några tyckte det var svårt och de flesta blev
nervösa.
Jag väljer att ha
förhör på de oregelbundna verbens böjningar. Jag märkte under
skrivprojektet att detta var svårt och även mycket begränsande i
skrivprocessen och som dessutom blir problematiskt när eleverna
skall tala. Detta måste automatiseras så väck gärna barnen mitt i
natten och förhör dem på de olika böjningarna :-). De får en
stencil med vilka oregelbundna som ingår i förhöret. De skall
kunna alla tre formerna och även orden på svenska.
Eleverna har även
en STÄNDIG läxa, för deras egen skull, att alltid träna på
glosorna som finns i boken. Det kan de göra genom att ta med boken
hem, och även träna på www.glosmastaren.se.
Där finns alla glosorna kopplade till de olika kapitel som finns i
What's up 5.
Som vanligt lägger
jag inga läxor över helgen men gör man annat på lektionerna, än
det eleven skall, blir det saker att ta hem över helgen.
V.
3 Måndag/eller onsdag:
Utdelning
och allmän genomgång av What's up 5.
Läsning
av introduktionskapitlet Intro. Genomgång av glosor men observera
inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i
texten och uttal.
Torsdag
Läsning
kap 1. What do you want for breakfast?
Genomgång
av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel.
Diskussion om svåra ord i texten och uttal.
Utdelning
stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag, v 4.
Att
göra:
Fredag
Utdelning
stencil, grammatik Some – any
Att
göra:
stencil
Some – any
V.
4 Måndag/onsdag
Läsning
kap 2. Nice to meet you. Genomgång av glosor men observera inget
glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och
uttal.
Att
göra:
stencil
Some – any
Torsdag
Förhör
oregelbundna verb.
Fortsättning
genomgång Nice to meet you.
Utdelning
stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag v. 5.
Utdelning
stencil: I am playing. Pågående form
Att
göra:
stencil:
Some-any och I am playing
Fredag
Reading
fluently and with expression. Muntlig övning.
V.
5 Måndag/eller onsdag
Läsning
kap 4 (OBS) Buy one get one for free. Genomgång av glosor men
observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra
ord i texten och uttal.
Torsdag
Fortsättning
Buy one get one for free.
Förhör
oregelbundna verb. Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör
torsdag v. 6.
Fredag
Utdelning
stencil: Plums, peaches, tomatoes and strawberries.
Att
göra:
stencil:
I am playing
stencil:
plums, peaches, tomatoes and strawberries.
V
6 Måndag/eller onsdag
Läsning
kap 5. What kind of TV shows do you get here? Genomgång av glosor
men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om
svåra ord i texten och uttal.
Att
göra:
stencil:
I am playing
stencil:
plums, peaches, tomatoes and strawberries.
Torsdag
Förhör
oregelbundna verb.
Fortsättning
genomgång What kind of TV shows do you get here?
Att
göra:
stencil:
plums, peaches, tomatoes and strawberries.
Glosor
på www.glosmastaren.se
Fredag
Övnings
stencil Reading: Giraffes
V
7 LOV Ny planering efter lovet.
Har
ni några undringar är det bara att mejla, så hör jag av mig så
fort jag har möjlighet.
Tips
på bra sida att besöka för att träna engelska ord är:
Jag
kommer också ha ett antal bildlektioner med eleverna. Det är
viktigt att poängtera att i flera ämnen och även i de teman vi
har, så ingår mycket bild, i form av IT, bildhantering och
sammanfoga bilder tillsammans med text etc. Vi kommer också i vår
ha ett brobygge, som tar upp den tredimensionella aspekten i
bildämnet.
Däremot
tyckte vi att det fattades vissa bitar och därför bestämde vi oss
för att lägga in ett något mer praktiskt i bildskapandet. Därför
kommer eleverna att jobba med kollage under ett antal veckor
framöver, uppstart vecka 4. Med anledningen av detta vore det bra om
eleverna kunde få med sig tidningar av lite finare kvalitet (ej
svartvitt) och som vi kan använda i detta skapande.
Nu
blev det mycket...så nu slutar jag.
Vänligen
Susanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar