måndag 13 januari 2014

V 3 veckobrev



Hej!
 
I morgon tisdag ska vi lacka tänderna efter lunch.

Läxor den här veckan är:

SV: läsförståelse, eleverna har fått med hem idag månd- månd v 4. Titta på www.bjorkenlaget.se
Om ni vill veta mer om vad vi arbetar med i svenskan.
 
MA:  berätta för någon därhemma om de här bilderna! Träna på det så att du kan det!
 
Eng: det kommer en lång planering som sträcker sig till v 7 nedanför bilderna.




En stolt tjej som har gjort en superfin låda till sina marsvins-saker :-)
 

Planering 5A och 5B engelska v 3-6



Hej!



Hoppas ni alla haft en skönt jullov för nu sätter vi igång i rask takt igen i ämnet engelska :-)



Vi hade en fantastisk tid innan lovet där eleverna hade läst in sina bearbetade texter på datorn (några valde att läsa upp texten istället) och vi alla fick ta del av allas arbeten genom de redovisningar vi hade innan lovet. Jag fick mycket positiva kommentarer från eleverna som menade att de lärt sig mycket nytt i denna process. Jag tycker de varit superduktiga och ambitiösa och de allra flesta höll sig till de deadlines jag lagt ut och genomförde sina arbeten med bravur. Så kul att se!



Här kommer min preliminära planering fram till sportlovet. Fokus denna termin kommer ligga på läsa och tala. Eleverna har fått en alldeles ny bok What's up 5. Tanken är att alla elever skall läsa under våra genomgångar av textbokens läsmaterial och vi därefter har gemensam genomgång av ord och uttal i samband med läsningen.



Vi jobbar samtidigt med att komma över känslan av nervositet när man skall läsa inför andra och fokusera på hur kroppen reagerar i en sådan situation och hur man kan göra för att vänja sig vid att tala inför andra. Tanken är att alla skall hitta sitt sätt att hantera situationen genom att uppmärksamma sin egen reaktion. Vi talar om andning och konstpauser, riktning av blick och vad man gör av sina händer. Med andra ord, lite tekniker som kan vara bra att kunna, för att förbättra situationen.



Vi kommer också koppla läsningen till olika grammatiska övningar, varvat med mer praktiska övningar, gällande läsning och tala.



Som exempel hade alla eleverna en övning där de skulle läsa ett antal meningar med så stor inlevelse som möjligt, inför alla i klassen. Många tyckte det var roligt och några tyckte det var svårt och de flesta blev nervösa.



Jag väljer att ha förhör på de oregelbundna verbens böjningar. Jag märkte under skrivprojektet att detta var svårt och även mycket begränsande i skrivprocessen och som dessutom blir problematiskt när eleverna skall tala. Detta måste automatiseras så väck gärna barnen mitt i natten och förhör dem på de olika böjningarna :-). De får en stencil med vilka oregelbundna som ingår i förhöret. De skall kunna alla tre formerna och även orden på svenska.



Eleverna har även en STÄNDIG läxa, för deras egen skull, att alltid träna på glosorna som finns i boken. Det kan de göra genom att ta med boken hem, och även träna på www.glosmastaren.se. Där finns alla glosorna kopplade till de olika kapitel som finns i What's up 5.



Som vanligt lägger jag inga läxor över helgen men gör man annat på lektionerna, än det eleven skall, blir det saker att ta hem över helgen.



V. 3 Måndag/eller onsdag:


Utdelning och allmän genomgång av What's up 5.

Läsning av introduktionskapitlet Intro. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.



Torsdag

Läsning kap 1. What do you want for breakfast?

Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag, v 4.



Att göra:

Träna glosor på www.glosmastaren.se What's up 5



Fredag

Utdelning stencil, grammatik Some – any

Att göra:

stencil Some – any

träna på glosor på www.glosmastaren.se What's up 5



V. 4 Måndag/onsdag

Läsning kap 2. Nice to meet you. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Att göra:

stencil Some – any



Torsdag

Förhör oregelbundna verb.

Fortsättning genomgång Nice to meet you.

Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag v. 5.

Utdelning stencil: I am playing. Pågående form



Att göra:

stencil: Some-any och I am playing



Fredag

Reading fluently and with expression. Muntlig övning.



V. 5 Måndag/eller onsdag

Läsning kap 4 (OBS) Buy one get one for free. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.



Torsdag

Fortsättning Buy one get one for free.

Förhör oregelbundna verb. Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag v. 6.



Fredag

Utdelning stencil: Plums, peaches, tomatoes and strawberries.



Att göra:

stencil: I am playing

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.

Glosor på www.glosmastaren.se



V 6 Måndag/eller onsdag

Läsning kap 5. What kind of TV shows do you get here? Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Att göra:

stencil: I am playing

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.



Torsdag

Förhör oregelbundna verb.

Fortsättning genomgång What kind of TV shows do you get here?

Att göra:

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.




Fredag

Övnings stencil Reading: Giraffes



V 7 LOV Ny planering efter lovet.



Har ni några undringar är det bara att mejla, så hör jag av mig så fort jag har möjlighet.



Tips på bra sida att besöka för att träna engelska ord är:




Jag kommer också ha ett antal bildlektioner med eleverna. Det är viktigt att poängtera att i flera ämnen och även i de teman vi har, så ingår mycket bild, i form av IT, bildhantering och sammanfoga bilder tillsammans med text etc. Vi kommer också i vår ha ett brobygge, som tar upp den tredimensionella aspekten i bildämnet.



Däremot tyckte vi att det fattades vissa bitar och därför bestämde vi oss för att lägga in ett något mer praktiskt i bildskapandet. Därför kommer eleverna att jobba med kollage under ett antal veckor framöver, uppstart vecka 4. Med anledningen av detta vore det bra om eleverna kunde få med sig tidningar av lite finare kvalitet (ej svartvitt) och som vi kan använda i detta skapande.

Nu blev det mycket...så nu slutar jag.



Vänligen

Susanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar