Hej!
Tyvärr blev simningen inställt förra veckan också!!! De ringde och ställde in en timme innan vi skulle gå iväg :-( Vi beklagar verkligen detta!!!
Vi har märkt att flera av era mailadresser inte funkar. Om ni vet med er att ni nyligen har bytt adress så var vänliga att meddela oss eller Larissa (vår administratör) detta.
Förhoppningsvis kommer kakorna i slutet av den här veckan el i början av nästa. Det blir ju en hel del för barnen att bära så fundera på hur de ska få hem kakburkarna.... De kanske behöver lite hjälp!
LÄXA:
Svenska: Stavning (eleverna har fått med sig ett papper hem idag). Lämnas senast månd V 10.
Matte: Vi arbetar med geometri, area och omkrets. Om man vill kan man fota geometriska former hemma för att använda i sin film här i skolan.
Engelska:
V 9 Måndag/eller onsdag
Utdelning av glosor: förhör torsdag v. 10
Förhör oregelbundna verb.
Utdelning grammatisk stencil: Presens
Läsning kap 6 I want to be a chef. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal i slutet av lektionen.
Fredag
Att göra:
Arbeta klart stencilen Plumbs, peaches, tomatoes and strawberries. OBS! Läxa till måndag ifall den inte blir klar.
Stencil: Presens
v 10
Måndag/eller onsdag
Ifall vi inte hunnit klart med kap 6, fortsätter vi med det.
Repetera lästa texter från textboken.
Utdelning stencil: glosor. Förhör torsdag v. 11
Utdelning stencil do-does-did
Att göra:
Arbeta klart stencilen Presens. OBS! Om ni inte blir klara idag läxa till på måndag.
Stencil: do-does-did
Arbetsgång:
stencil: Bigger and better.
Fredag:
Vi diskuterar och antecknar vad vi lärt oss hittills under veckorna som varit och reder ut saker som vi fortfarande inte känner oss säkra på.
Ha en bra vecka önskar Björkenpedagogerna :-)
Tyvärr blev simningen inställt förra veckan också!!! De ringde och ställde in en timme innan vi skulle gå iväg :-( Vi beklagar verkligen detta!!!
Vi har märkt att flera av era mailadresser inte funkar. Om ni vet med er att ni nyligen har bytt adress så var vänliga att meddela oss eller Larissa (vår administratör) detta.
Förhoppningsvis kommer kakorna i slutet av den här veckan el i början av nästa. Det blir ju en hel del för barnen att bära så fundera på hur de ska få hem kakburkarna.... De kanske behöver lite hjälp!
LÄXA:
Svenska: Stavning (eleverna har fått med sig ett papper hem idag). Lämnas senast månd V 10.
Matte: Vi arbetar med geometri, area och omkrets. Om man vill kan man fota geometriska former hemma för att använda i sin film här i skolan.
Engelska:
Vi
har under de veckor som gått kämpat oss igenom oregelbundna verb,
alla har läst ur textboken och diskuterat svåra glosor och uttal.
Vi har arbetat med flera grammatiska övningar, till exempel pågående
form, some och any, och hur man gör om substantiv från singular
till plural. Alla kämpar på så bra, kommer med många kloka frågor
och visar engagemang i att vilja lära sig nya saker. Jag tycker det
är så roligt att undervisa era barn i engelska!
Även
i bild arbetar vi på med collage där eleverna nu har börjat klippa
i tidningar för att klistra fast i det som så småningom skall visa
intressen och passioner i deras egna liv. Vi har haft många roliga
samtal om hur ett ansikte verkligen ser ut, vi har fått titta
ordentligt på näsor, ögon och ansiktsform. Hur levandegör man
till exempel ett öga, så det inte ser så dött ut? Vilka tekniker
kan man använda? Både svårt och lärorikt, och jag tror att de
allra flesta tycker att uppgiften är rolig.
Jag
uppmanar alla att gå in flera gånger i veckan och kontrollera vad
som gäller. Detta är en mycket bra träning inför Lunden.
Observera
att det är elevernas egna önskemål som avgjort vilka glosor som
kommer med på glosförhören. Jag har tagit ut en lista, efter att
de i grupp, tagit ut de ord som de själva anser är antingen svåra
att uttala eller som är helt nya för dem rent språkligt. Därför
kan listan för de två klasserna se olika ut, beroende på hur högt
ett ord kommit i önskemålslistan.
V 9 Måndag/eller onsdag
Vi
gör gemensam gloslista baserad på de kapitel vi läst, där ni får
bestämma vilka glosor som skall vara med.
TorsdagUtdelning av glosor: förhör torsdag v. 10
Förhör oregelbundna verb.
Utdelning grammatisk stencil: Presens
Läsning kap 6 I want to be a chef. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal i slutet av lektionen.
Arbetsgång:
Alla i gruppen
läser texten MINST en gång.
- Översätt tillsammans
- Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Arbeta
klart stencilen Plums, peaches, tomatoes and strawberries.
Stencil:
PresensFredag
Att göra:
Arbeta klart stencilen Plumbs, peaches, tomatoes and strawberries. OBS! Läxa till måndag ifall den inte blir klar.
Stencil: Presens
v 10
Måndag/eller onsdag
Ifall vi inte hunnit klart med kap 6, fortsätter vi med det.
Att
göra:
Stencil:
Presens
www.glosmastaren.seRepetera lästa texter från textboken.
Torsdag:
GlosförhörUtdelning stencil: glosor. Förhör torsdag v. 11
Läsning
kap 7 It's getting late. För att få variation på lektionen delas
ni in i grupper och läser texten för varandra. Gör även
uppgifterna på sidan 30 1A och B. Läs dessa tillsammans. Gemensam
genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta
kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal i slutet av
lektionen.
Arbetsgång:- Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
- Gör övningarna på s 30.
- Översätt tillsammans
- .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Att
göra:
Arbeta
klart med kap 7.
Stencilen:
Presens
V
11
Måndag/eller
onsdag
Läsning
kap 9 It was a long way down. För att få variation på lektionen
delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gör även
övning 1, 2 och 3 sidan 35. Istället för att lyssna läser ni
tillsammans bildordlistan på sidan 88 om kroppen.
Gemensam
genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta
kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.
Arbetsgång:
- Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
- Gör övningarna på s. 35
- Översätt tillsammans
- .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Torsdag:
Utdelning
stencil glosor. Förhör torsdag v 12
Förhör
glosorUtdelning stencil do-does-did
Att göra:
Arbeta klart stencilen Presens. OBS! Om ni inte blir klara idag läxa till på måndag.
Stencil: do-does-did
Fredag:
Lektionen
utgår på grund av PI-dagen.
V
12
Måndag/
eller onsdag
Läsning
kap 11 Gandhi. För att få variation på lektionen delas ni in i
grupper och läser texten för varandra. Gör även övning 1 och 2
tillsammans, s 35. Gemensam genomgång av glosor men observera inget
glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och
uttal.
Arbetsgång:
- Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
- Gör övning 2 på s 42.
- Översätt tillsammans
- .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Utdelning
nya glosor. Förhör v 13, torsdag
Glosförhör
Utdelning
av stencil: Bigger and better.
Att
göra:stencil: Bigger and better.
Fredag:
Vi diskuterar och antecknar vad vi lärt oss hittills under veckorna som varit och reder ut saker som vi fortfarande inte känner oss säkra på.
Ha en bra vecka önskar Björkenpedagogerna :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar