måndag 24 februari 2014

Veckobrev V 9

Hej!

Tyvärr blev simningen inställt förra veckan också!!! De ringde och ställde in en timme innan vi skulle gå iväg :-(  Vi beklagar verkligen detta!!!

Vi har märkt att flera av era mailadresser inte funkar. Om ni vet med er att ni nyligen har bytt adress så var vänliga att meddela oss eller Larissa (vår administratör) detta.

Förhoppningsvis kommer kakorna i slutet av den här veckan el i början av nästa. Det blir ju en hel del för barnen att bära så fundera på hur de ska få hem kakburkarna.... De kanske behöver lite hjälp!

LÄXA:
Svenska: Stavning (eleverna har fått med sig ett papper hem idag). Lämnas senast månd V 10.

Matte: Vi arbetar med geometri, area och omkrets. Om man vill kan man fota geometriska former hemma för att använda i sin film här i skolan.

Engelska:
Vi har under de veckor som gått kämpat oss igenom oregelbundna verb, alla har läst ur textboken och diskuterat svåra glosor och uttal. Vi har arbetat med flera grammatiska övningar, till exempel pågående form, some och any, och hur man gör om substantiv från singular till plural. Alla kämpar på så bra, kommer med många kloka frågor och visar engagemang i att vilja lära sig nya saker. Jag tycker det är så roligt att undervisa era barn i engelska!

Även i bild arbetar vi på med collage där eleverna nu har börjat klippa i tidningar för att klistra fast i det som så småningom skall visa intressen och passioner i deras egna liv. Vi har haft många roliga samtal om hur ett ansikte verkligen ser ut, vi har fått titta ordentligt på näsor, ögon och ansiktsform. Hur levandegör man till exempel ett öga, så det inte ser så dött ut? Vilka tekniker kan man använda? Både svårt och lärorikt, och jag tror att de allra flesta tycker att uppgiften är rolig.
Jag uppmanar alla att gå in flera gånger i veckan och kontrollera vad som gäller. Detta är en mycket bra träning inför Lunden.

Observera att det är elevernas egna önskemål som avgjort vilka glosor som kommer med på glosförhören. Jag har tagit ut en lista, efter att de i grupp, tagit ut de ord som de själva anser är antingen svåra att uttala eller som är helt nya för dem rent språkligt. Därför kan listan för de två klasserna se olika ut, beroende på hur högt ett ord kommit i önskemålslistan.


V 9 Måndag/eller onsdag

Vi gör gemensam gloslista baserad på de kapitel vi läst, där ni får bestämma vilka glosor som skall vara med.
Torsdag
Utdelning av glosor: förhör torsdag v. 10
Förhör oregelbundna verb.
Utdelning grammatisk stencil: Presens
Läsning kap 6 I want to be a chef. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal i slutet av lektionen.

Arbetsgång:
Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
  1. Översätt tillsammans
  2. Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Att göra:

Arbeta klart stencilen Plums, peaches, tomatoes and strawberries.
Stencil: Presens
Fredag
Att göra:
Arbeta klart stencilen Plumbs, peaches, tomatoes and strawberries. OBS! Läxa till måndag ifall den inte blir klar.
Stencil: Presens
v 10
Måndag/eller onsdag
Ifall vi inte hunnit klart med kap 6, fortsätter vi med det.

Att göra:

Stencil: Presens
www.glosmastaren.se
Repetera lästa texter från textboken.

Torsdag:
Glosförhör
Utdelning stencil: glosor. Förhör torsdag v. 11

Läsning kap 7 It's getting late. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gör även uppgifterna på sidan 30 1A och B. Läs dessa tillsammans. Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal i slutet av lektionen.
Arbetsgång:

  1. Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
  2. Gör övningarna på s 30.
  3. Översätt tillsammans
  4. .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Fredag:

Att göra:

Arbeta klart med kap 7.

Stencilen: Presens

V 11
Måndag/eller onsdag

Läsning kap 9 It was a long way down. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gör även övning 1, 2 och 3 sidan 35. Istället för att lyssna läser ni tillsammans bildordlistan på sidan 88 om kroppen.

Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Arbetsgång:

  1. Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
  2. Gör övningarna på s. 35
  3. Översätt tillsammans
  4. .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.

Torsdag:

Utdelning stencil glosor. Förhör torsdag v 12
Förhör glosor
Utdelning stencil do-does-did
Att göra:
Arbeta klart stencilen Presens. OBS! Om ni inte blir klara idag läxa till på måndag.
Stencil: do-does-did

Fredag:
Lektionen utgår på grund av PI-dagen.

V 12

Måndag/ eller onsdag

Läsning kap 11 Gandhi. För att få variation på lektionen delas ni in i grupper och läser texten för varandra. Gör även övning 1 och 2 tillsammans, s 35. Gemensam genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.


Arbetsgång:

  1. Alla i gruppen läser texten MINST en gång.
  2. Gör övning 2 på s 42.
  3. Översätt tillsammans
  4. .Skriv upp ord som ni tycker är svåra att uttala eller som är nya för er i er engelska skrivbok.
Torsdag:

Utdelning nya glosor. Förhör v 13, torsdag

Glosförhör

Utdelning av stencil: Bigger and better.
Att göra:
stencil: Bigger and better.
Fredag:
Vi diskuterar och antecknar vad vi lärt oss hittills under veckorna som varit och reder ut saker som vi fortfarande inte känner oss säkra på.


Ha en bra vecka önskar Björkenpedagogerna :-)











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar