Visar inlägg med etikett Veckobrev. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Veckobrev. Visa alla inlägg

måndag 31 mars 2014

Veckobrev V 14

Hej!

Den här veckan har vi ingen "vanlig" läxa 
I svenska el matte, istället ska alla elever träna sig på att göra en kostnadsberäkning på en klassresa.
Tänk på att hela femman ska åka tillsammans!

Engelska: 

tisdag 25 mars 2014

Veckobrev V 13

Hej!

Här kommer ett kort veckobrev.
I svenskan arbetar eleverna med sina presentationer för fullt! Det märks att de har tränat hemma och det är en fröjd att få höra deras engagerade sätt att föreläsa :-) 
Läxa: Sv: läsförståelse, lämnas må V 14
Eng: se planering

måndag 13 januari 2014

V 3 veckobrev



Hej!
 
I morgon tisdag ska vi lacka tänderna efter lunch.

Läxor den här veckan är:

SV: läsförståelse, eleverna har fått med hem idag månd- månd v 4. Titta på www.bjorkenlaget.se
Om ni vill veta mer om vad vi arbetar med i svenskan.
 
MA:  berätta för någon därhemma om de här bilderna! Träna på det så att du kan det!
 
Eng: det kommer en lång planering som sträcker sig till v 7 nedanför bilderna.




En stolt tjej som har gjort en superfin låda till sina marsvins-saker :-)
 

Planering 5A och 5B engelska v 3-6



Hej!



Hoppas ni alla haft en skönt jullov för nu sätter vi igång i rask takt igen i ämnet engelska :-)



Vi hade en fantastisk tid innan lovet där eleverna hade läst in sina bearbetade texter på datorn (några valde att läsa upp texten istället) och vi alla fick ta del av allas arbeten genom de redovisningar vi hade innan lovet. Jag fick mycket positiva kommentarer från eleverna som menade att de lärt sig mycket nytt i denna process. Jag tycker de varit superduktiga och ambitiösa och de allra flesta höll sig till de deadlines jag lagt ut och genomförde sina arbeten med bravur. Så kul att se!



Här kommer min preliminära planering fram till sportlovet. Fokus denna termin kommer ligga på läsa och tala. Eleverna har fått en alldeles ny bok What's up 5. Tanken är att alla elever skall läsa under våra genomgångar av textbokens läsmaterial och vi därefter har gemensam genomgång av ord och uttal i samband med läsningen.



Vi jobbar samtidigt med att komma över känslan av nervositet när man skall läsa inför andra och fokusera på hur kroppen reagerar i en sådan situation och hur man kan göra för att vänja sig vid att tala inför andra. Tanken är att alla skall hitta sitt sätt att hantera situationen genom att uppmärksamma sin egen reaktion. Vi talar om andning och konstpauser, riktning av blick och vad man gör av sina händer. Med andra ord, lite tekniker som kan vara bra att kunna, för att förbättra situationen.



Vi kommer också koppla läsningen till olika grammatiska övningar, varvat med mer praktiska övningar, gällande läsning och tala.



Som exempel hade alla eleverna en övning där de skulle läsa ett antal meningar med så stor inlevelse som möjligt, inför alla i klassen. Många tyckte det var roligt och några tyckte det var svårt och de flesta blev nervösa.



Jag väljer att ha förhör på de oregelbundna verbens böjningar. Jag märkte under skrivprojektet att detta var svårt och även mycket begränsande i skrivprocessen och som dessutom blir problematiskt när eleverna skall tala. Detta måste automatiseras så väck gärna barnen mitt i natten och förhör dem på de olika böjningarna :-). De får en stencil med vilka oregelbundna som ingår i förhöret. De skall kunna alla tre formerna och även orden på svenska.



Eleverna har även en STÄNDIG läxa, för deras egen skull, att alltid träna på glosorna som finns i boken. Det kan de göra genom att ta med boken hem, och även träna på www.glosmastaren.se. Där finns alla glosorna kopplade till de olika kapitel som finns i What's up 5.



Som vanligt lägger jag inga läxor över helgen men gör man annat på lektionerna, än det eleven skall, blir det saker att ta hem över helgen.



V. 3 Måndag/eller onsdag:


Utdelning och allmän genomgång av What's up 5.

Läsning av introduktionskapitlet Intro. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.



Torsdag

Läsning kap 1. What do you want for breakfast?

Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag, v 4.



Att göra:

Träna glosor på www.glosmastaren.se What's up 5



Fredag

Utdelning stencil, grammatik Some – any

Att göra:

stencil Some – any

träna på glosor på www.glosmastaren.se What's up 5



V. 4 Måndag/onsdag

Läsning kap 2. Nice to meet you. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Att göra:

stencil Some – any



Torsdag

Förhör oregelbundna verb.

Fortsättning genomgång Nice to meet you.

Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag v. 5.

Utdelning stencil: I am playing. Pågående form



Att göra:

stencil: Some-any och I am playing



Fredag

Reading fluently and with expression. Muntlig övning.



V. 5 Måndag/eller onsdag

Läsning kap 4 (OBS) Buy one get one for free. Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.



Torsdag

Fortsättning Buy one get one for free.

Förhör oregelbundna verb. Utdelning stencil: oregelbundna verb, förhör torsdag v. 6.



Fredag

Utdelning stencil: Plums, peaches, tomatoes and strawberries.



Att göra:

stencil: I am playing

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.

Glosor på www.glosmastaren.se



V 6 Måndag/eller onsdag

Läsning kap 5. What kind of TV shows do you get here? Genomgång av glosor men observera inget glosförhör på detta kapitel. Diskussion om svåra ord i texten och uttal.

Att göra:

stencil: I am playing

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.



Torsdag

Förhör oregelbundna verb.

Fortsättning genomgång What kind of TV shows do you get here?

Att göra:

stencil: plums, peaches, tomatoes and strawberries.




Fredag

Övnings stencil Reading: Giraffes



V 7 LOV Ny planering efter lovet.



Har ni några undringar är det bara att mejla, så hör jag av mig så fort jag har möjlighet.



Tips på bra sida att besöka för att träna engelska ord är:




Jag kommer också ha ett antal bildlektioner med eleverna. Det är viktigt att poängtera att i flera ämnen och även i de teman vi har, så ingår mycket bild, i form av IT, bildhantering och sammanfoga bilder tillsammans med text etc. Vi kommer också i vår ha ett brobygge, som tar upp den tredimensionella aspekten i bildämnet.



Däremot tyckte vi att det fattades vissa bitar och därför bestämde vi oss för att lägga in ett något mer praktiskt i bildskapandet. Därför kommer eleverna att jobba med kollage under ett antal veckor framöver, uppstart vecka 4. Med anledningen av detta vore det bra om eleverna kunde få med sig tidningar av lite finare kvalitet (ej svartvitt) och som vi kan använda i detta skapande.

Nu blev det mycket...så nu slutar jag.



Vänligen

Susanna



tisdag 19 november 2013

Veckobrev v 47

Hej! Efter att ha lottat bland de texter-deckare som innehöll allt det som ska finnas med, så skickade vi Emil Ravakkos och Isabella Fröbergs deckare till Partille stories! Nu hoppas vi på vinst!!

Nu ska deckarna skickas in på torsdag morgon och jag ägnar kvällarna åt att läsa era barns fantastiska berättelser!! De är verkligen helt otroliga och man ser vilka framsteg de har gjort i sitt skrivande! Härligt! Vi har helt klart goda chanser att plocka hem vinst :-)
Vi kommer också att jobba vidare med deckaren genom att göra en framsida och skriva ut alla texter för att göra en bok.
 
Vi kommer behöva göra lite tillfälliga justeringar i arbetslagen fram till jul. Jag ( Titti ) kommer att arbeta med tvåorna de veckor som är kvar och Anna som har klassen på fredagar hoppar in för mig under de veckor jag är "bortlånad". Men jag kan ju inte slita mig från lucia-spelet så då är jag med....

Läxor: 
Svenska: fokus på deckare!!! Bli helt klar och bearbeta texten så att den är korrekt! Plus läsning tre dagar i veckan.
Matte: repetera gångertabellen så att den sitter till 100 %
Engelska: se planering

Luciaföreställning för er föräldrar blir den 12 dec kl 18.00.
Vi tränar på för fullt!

Trevligt att få träffa er alla på utvecklingssamtal!

Med vänlig hälsning, Björkenpedagogerna 

måndag 21 oktober 2013

Veckobrev V 43

Hej!
OBS! Vi har ett nytt fall av löss i 5 A!! Titta igenom era barn så vi får stopp på dessa små djur!!!!

Om det är ngn som är sugen på att hjälpa barnen att få ihop pengar till klassresa? Isf www. Ljusmannen.se alt pepparkakor: brobypepparkalor.se




Nu äntligen har vi fått tag i en mycket populär författare som kommer och besöker oss. Hon heter Lena Lilleste och skriver mycket spännande deckare. Hon kommer V 45 på måndag och tisdag, A-klassen på måndag och B-klassen på tisdag. Jättekul!

På onsdag är det simning igen för A-klassen (ingen idrott).

Vi kommer att sätta igång med utvecklingssamtal V 46. Tider för dessa samtal kommer att läggas ut här på bloggen och man får gärna byta tider med varandra, men glöm isf inte att meddela oss!!

I matten jobbar vi med bråk-tal. Gå gärna in och titta på fanatstiska mattefilmer på www.matematikvardagen.se och välj elevfilmer.

Engelska och svenska: Vi arbetar med transitionwords, dvs ord som gör att du tar dig vidare i ditt skrivande utan att upprepa dig med tex ord som sen el sedan.
Det blir inget glosförhör ett tag framöver.
Obs! Läsningen är som vanligt tre dagar i veckan, en dag högt för er plus lite frågor om texten.

söndag 6 oktober 2013

V 41

Hej!
Som ni säkert redan har hört talas om så är vi (Björkenbarnen) Wikiminauter. Det innebär att alla elever är med-skribenter till Wikipedias motsvarighet för barn- Wikimini. Vi är först i Sverige på att få vara med om att bygga upp denna sida!! Superkul! Barnen har fått med sig lappar hem angående deras ev medverkan vid Mötesplats skola 2013, som är en mässa för gbg regionens lärare. Vi behöver sex st barn som ska medverka och stå tillsammans med Nille under två dagar och berätta om detta arbete. Fyll i lappen och skicka den tillbaka senast Onsdag V 41!!! Blir det fler än sex st som vill så lottar vi.

Läxa den här veckan är att bli klar med alla arter (sjön)  till på fredag. Plus att vi kör igång med att läsa en kvart om dagen tre dagar i veckan! Lyssna på ditt barn vid ett av dessa tillfällen när han/ hon läser! Man får gärna ta en bok som man har hemma, men jag har också sagt till barnen att låna bok här på biblioteket. 
Eng. läxa enligt planeringsschemat.

Hjärtligt välkomna på föräldrarmötet på torsdag! 
:-) / Björkenpedagogerna

Arbete med bråk i matten!! Titta och njut :)

https://www.youtube.com/watch?v=vEfuZUCRJhQ

måndag 30 september 2013

Veckobrev V 40

Hej!

Läxan den här veckan är att titta på en film om SJÖN 2 på SLI. Vi har tittat på SJÖN 1 här på skolan.
Alla barn har fått ett eget log-in på GR.SLI. Det finns en hel del bra filmer att se på där! Inlogget är förnamn.efternamn@furulunds-skola.se lösen: efternamn02

När vi tittade på Sjön 1 här på skolan så antecknade barnen stödord under tiden. Det kan de göra hemma också under tiden de tittar på filmen. Med hjälp av dessa anteckningar ska de sedan skriva en text om sjön på sina bloggar. Det finns en mer detaljerad förklaring på Bjorkenlaget.se.
Denna text ska vara klar på fredag.
Engelskaläxa se engelska-planeringen i förra inlägget.

Vi har bestämt att de elever som har kommit försent vid några tillfällen ska få ta igen den tiden på måndag eftermiddag V 41.

Trevlig vecka :-)

 

måndag 16 september 2013

Vecka 38

Hej!

Vi kommer att ha föräldramöte den 10 Oktober kl 18.30. Välkomna!
Ta med stora plånboken och handla fika!! Vi behöver pengar till vår klasskassa för att kunna åka på skolresa till våren!

Nu på onsdag kl 10.00 (den 18 September) går vi till Kulturum för att se på teater "Tantpresidenterna". Om vädret tillåter (ser så ut just nu enligt YR.NO) så går vi ner, och antagligen hem också. Vid regn tar vi bussen. Skicka gärna med en frukt då vi äter lite senare än vanligt!               

OBS! Hädanefter kommer A-klassen att sluta 20 minuter tidigare på onsdagar! Alltså kl 14.10!! De har fått lite för mycket tid.


Nästa onsdag är det SKOLJOGGEN! Ta med springkläder!

Vi har pratat en del om vilka regler som gäller här på Björken och bla så gäller som vanligt den regeln att när det ringer tex kl 10.00 efter första rasten, så har man typ 3 min på sig att ta sig från sin aktivitet och in på lektionen!! Alltså, man går in så fort man hör signalen ringa.
Detsamma gäller efter gympan, man bytor om i lagom takt och går antingen på rast alt till klassrummet och har lektion. Det ska inte ta 20-30 min att duscha....
En liten påminnelse om vad några elever skrev om internet förra året. Detta publicerades i webstjärnans tidning:  


MÅ GOTT, önskar vi!

 

söndag 28 april 2013

Vecka 18

Hej!

Den här veckan börjar utvecklingssamtalen! Vi kommer att hålla till i klassrummen, A och B samt "Ullas lilla rum". Välkomna!

På måndag kommer Pontanio och hans fru från Uganda och hälsar på oss! De kommer att gå runt i klasserna och berätta om sitt arbete med vår vänskola White Angel school och de projekt som de är involverade i.
Vi kommer också att ha en insamling till vår vänskola så ta gärna med ett litet bidrag!!!

På tisdag ska vi ha skräpplockardag och gå poängpromenad.

Vi jobbar med bokrecensionerna under vecka 19.

Klimatet bland några av barnen börjar bli lite tråkigt och hårt igen.... Vi har pratat om det en hel del här i skolan och vi behöver er hjälp att prata vidare om det hemma!

Många behöver också öka arbetstempot! Man tar inte ansvar för att göra klart sina uppgifter och pratar bort sin tid trots flera tillsägningar. Vi kommer att ta upp det på utvecklingssamtalen.

Ha en skön vecka önskar Björkenpedagogerna!


 

söndag 21 april 2013

Vecka 17

Hej!

Här kommer lite bilder från en helt fantastisk dag på stan förra veckan!!! Tack alla goa barn för att ni gjorde hela dagen så bra!!

Den här veckan är det hopprepsvecka på skolan! Man kan gärna ta med sig ett hopprep hemifrån och fylla i hopprepskort som man får här på skolan.

LÄXOR:
SV- Fortsätt att läsa boken.
ENG- Workbook, s.29 övning 1 (de flesta hann göra denna redan på lektionen), och s.30-31 övningarna 4A, 4B, 4C och 5.



Utanför konstmuseet

Karl den X11 :s likfärd


En ung Picasso

Van Gogh

Monet

Chagall
 Chalmers experimentverkstad!











Hej alla lärare och elever som har varit hos oss eller som kommer nu i veckan

Vill passa på att säga va roligt det är att ni har varit hos oss. Era elever är intresserade och engagerade och det är
jätteroligt att få låna dem ett kort tag! Känner ni att eleverna inte riktigt hann med kan de komma med sina familjer till helgen (27-28/4) kl 11-16. Det är fri entré.

Vill även passa på att slå ett slag för vår lärarhandledning med klassrumstips ni kan använda er av i skolan. Den hittar ni här:
http://vetenskapsfestivalen.se/for-skola/experimentverkstaden/

Vi har en upphittad nyckel, ring mig med beskrivning så skickar vi den. Busskort som hittas skickat vi till rätt skola. Övrigt har vi samlat på en bänk i kafét.



Vi ses i veckan, eller nästa år!


Med vänlig hälsning
Emma Rygielski, arenaansvarig Experimentverkstaden
 

söndag 14 april 2013

Vecka 16

Hej!

Lägg nu alla era röster på www.bjorkenlaget.se (se förra inlägget) , matematikvardagen är borta. Tänk, 20.000 kr kan vi göra mycket kul för!!!

Nästa onsdag 17/4 då vi åker till Experimentverkstaden och konstmusèet gäller följande:

  • Barnen börjar skolan 09.10!!! Alla samlas vid MATÖPPET.
  • Vi kommer att vara hemma vid 15.30.
  • Skicka med matsäck för hela dagen. Vi fikar två gånger.
  • Om någon skulle vara sjuk så sjukanmäl till Tittis el Nilles mobiler.
Läxor: Se förra veckans inlägg.


// Björkenpedagogerna
 
     
     
 
 

tisdag 19 mars 2013

Vecka 12

Hej!

Vi har fullt upp med att bygga vikingabyar, läsa om vikingar, skriva i Unikum och räkna gångertabellen.
Det är fantastiskt kul att läsa om de olika Vikingafigurerna som eleverna har skrivit om.  Det märks att de redan har koll på hur man levde och vad man gjorde under denna tid. De fick också träna på att ge feed-back på de andras texter och klistra guldstjärnor osv.
Vi hoppar över svenska-läxa den här veckan, men träna vidare på gångertabellerna. Ingen engelska-läxa denna vecka, eftersom vi har arbetat muntligt men också ska skriva i Unikum i vår matris.

Nästa vecka avslutar vi vikingatemat med ett litet skriftligt prov.  

I NO har eleverna sedan en tid tillbaka arbetat med fåglar. Många har arbetat färdigt i sina häften, och gått vidare till att göra sin fördjupning om en specifik fågelart. Instruktioner till detta finns nu också på Lenas hemsida, som ni når via länken till höger. Arbetsbladet heter "Arbetsgång NO biologi fåglar" och ni kan hitta det längst ner som ett bifogat dokument. Med hjälp av detta kan man då arbeta hemma, om man av någon orsak är frånvarande (sjukdom, ledighet mm).

/ Björkenpedagogerna :-)

Lite bilder från idrotten och Prästtjärn







fredag 22 februari 2013

Veckobrev V 8

Hej!

Nästa vecka kommer vi att fortsätta att redovisa, både i religionen och bilden. De som inte är klara med sina arbeten bör göra klart det hemma. Barnen har koll på vad och hur de ska göra.

Svenskaläxan får de på måndag.

Matteläxa: Gå in på Vardagsmatematik, nås från den här bloggen i högerspalten. Klicka på "träna med spel"
När vi lär oss multiplikationstabbelen lär  vi oss det i den här ordningen:

2:ans tabell- dubblorna
5:ans tabell
10:ans tabell
9:ans tabell (använd 10-kompisarna)
4:ans tabell (dubbel-dubbel)
8:ans tabell (dubbel-dubbel-dubbel)
3:ans tabell
6:ans tabell och till sist
7:ans tabell                                     Träna på tabellerna under V 9 och 10!!

Engelska: Kommer på måndag. Uppdaterat måndag, se Lenas språklåda Engelska!

I tisdags jobbade vi med EQ hela dagen. Vi såg på mycket bra filmer som bla handlade om uteslutning, svek och rättvisa.
Det händer en hel del sådana saker bland tjejerna nu och man har ibland svårt att se sin egen del i konflikter eller sätt att bemöta varandra. Prata gärna med barnen hemma om detta så att det kommer från er där hemma också. Viktigt är att blicka frammåt och inte försöka utse någon syndabock, för det är ju som det gamla ordspråket aldrig ens fel att två träter :-)
Vi jobbade också med att kunna se och ge positiva kommentarer och förhållningssätt.

Ha en bra helg önskar Björkenpedagogerna :-)

fredag 11 januari 2013

Veckobrev V 2

Hej!

Vi vill börja med att tacka för de fina jul-presenterna vi fick! Tusen tack, det värmer verkligen!

Den här terminen lägger vi undan läs-ormen (svenska) och koncentrerar oss på skrivandet. Barnen kommer att ha skrivläxa från måndag-måndag. Det blir nya fokusområde varje vecka som jag går igenom med eleverna varje måndag. Den här veckan har de skrivit för hand och fokuserat på att skriva bokstaven "rätt". Uppgiften var också att gå in i en valfri figur tex en kändis, ett spöke osv och skriva dagbok utifrån figurens perspektiv.

I matten börjar vi så smått med multiplikation.

I SO har vi gjort en paus i tidslijen och tar upp världsreligionerna.

I engelskan blir det glos-läxa månd-månd.

Det har dykt upp några fall av löss i klassen så kolla era barn noga!

Vi har nu fått en musiklärare som kommer på torsdagar, namnet på han/hon (hen...) vet vi inte än.

Vi kommer att åka till Landehof fredag V4 och fredag V5 för att testa på längdåkning! Barnen fick ju med sig lappar om detta hem i går och vi vill gärna ha så många föräldrar som möjligt som kan köra så lämna in lappen så fort ni kan.

Ha en skön helg önskar Björkenpedagogerna!

fredag 30 november 2012

Veckobrev v 47



Nu har ännu en vecka gått. Vi har pratat om och arbetat med Järnåldern i SO, haft experiment i NO, arbetat i övningsboken i ENG, jobbat i matteboken i MA och bearbetat berättelser eller skrivit flera dikter i SV. Förutom detta har vi också påbörjat julspelen, genom att barnen har fått sina roller. De har också fått ut sina manus, och vi vore därför tacksamma för om de får den hjälp de eventuellt behöver för att börja träna in sina repliker. Till veckan ska vi börja repetera, redan på måndag, och därför är det viktigt att de har med sig sina häften varje dag till skolan.

Vi skulle vilja att föräldrar till barn i 4B pratar hemma om det egna ansvaret när det gäller ljudnivån i klassrummet, vilken återigen börjar bli för hög. 

Glöm inte att om man vill vara med och ge en adventsklapp (och få en!) så måste den vara inslagen och klar, till ett värde av max 20 kr. Den måste passa både flickor och pojkar. 

Nästa vecka kommer Titti tillbaka på tisdag, efter sin semester. Tyvärr har det visat sig att Nille blir borta lite längre än beräknat, preliminärt har vi fått besked att hon kommer åter på måndag den 10 december. Vi håller tummarna för det! Martin ersätter Nille nu på måndag till att börja med, och som det ser ut kommer Isak in istället för Titti. I övrigt är Lena, Ulla, Daniel och Anna med precis som vanligt. 

Vi önskar er en härlig första advent och en trevlig helg!
/Björkenpedagogerna

fredag 23 november 2012

Veckobrev v.47

Idag har era goa barn varit på en musikkonsert på Kulturum, "Friday Night Orchestra" hette de som spelade.

Eleverna fick höra kända sånger som filmmusik från t ex Skönheten och Odjuret, Polarexpressen, Snövit och Rosa Pantern.


Vi kan berätta att Nille har denna vecka opererat sitt knä, lite oplanerat då det var en återbudstid hon fick passa på och ta, vilket gör att barnen har vikarie på hennes lektioner. Detta gör också att de samtal hon har haft inplanerade med Markus, Victor, Tilde och Irma blir inställda. Hon kontaktar er för att flytta dem till ett lämpligare tillfälle. Nille är tillbaka med oss på onsdag vecka 49 igen. Titti har semester från och med onsdag och kommer åter igen på tisdag i vecka 49. Lena finns på plats precis som vanligt, tillsammans med Ulla, Daniel och Anna.

Vi vill informera om nästa veckas stora aktivitet som är skridskoåkningen på onsdag, mellan 9.30 - 11.00. Ta med: skridskor och hjälm, och de som vill får ta med klubba och TENNISBOLL. Vi kommer att åka med bussen från Furulunds centrum kl. 9.00, vid kiosken, och åter från Vallhamra kl. 11.34. De elever som får skjuts direkt eller på annat sätt tar sig dit själva måste ha med sig en lapp hemifrån om detta ABSOLUT senast tisdag 27 november, annars blir det så svårt att veta vilka som ska åka buss från skolan. Föräldrar som har möjlighet att hämta efter passets slut bör i så fall skriva in även detta på den lapp som barnen lämnar in senast tisdag. Lunchen blir ju försenad pga detta, vi kommer att äta kl. 12.00 ca, vilket gör att det är bra om de har med sig en lättare matsäck med något att dricka. OBS!! Inga nötter eller sötsaker som t ex godis får skickas med. Eftersom idrotten därefter blir teori i klassrummet, ska inga gymnastikkläder tas med heller.

På torsdagen den 29 november är det ju också Fritidsbazar, mellan 17.00-20.00, där det kommer att finnas både det ena och det andra att inhandla. Ni må tro att barnen har varit duktiga att tillverka olika fina saker, som kan glädja i jul. Fritidspersonalen blir tacksamma om ni tar med er pengar i lite mindre valörer, så att det är lättare att växla.

Till veckan kommer barnen att arbeta med följande:

SO: de arbetar vidare med Järnåldern.
ENG: vi arbetar vidare med kapitel 3 i övningsboken, samt har talövningar.
SV: här fortsätter arbetet med dikter, och som ni säkert har sett på era barns bloggar har de skrivit HAIKU-dikter och lagt upp dem. Jättefina blev de! Ni får jättegärna kommentera på bloggarna också.
NO: här blir det ett experiment i kemi, som Anna leder.

I nästa vecka drar arbetet med årets julspel igång på allvar, eftersom det är år 4 som ansvarar för det. Vi är glada och uppspelta inför detta!

Vi önskar er alla en trevlig helg och ser fram emot nästa veckas äventyr!

BJÖRKENPEDAGOGERNA

fredag 16 november 2012

Veckobrev V46

Hej!

Grattis alla handbollspelare till ett gott spel i skolhandbollen, bra kämpat!!
Veckan har varit bra och barnen jobbar på med sina arbeten men påminn dem om att vara tystare på lektionerna!!!!!!
Fråga barnen hemma hur långt de har skrivit på sin berättelse i bloggen och gå gärna in och läs och kommentera. Det betyder jättemycket för dem att ni är delaktiga och hejar på dem.

Nästa fredag 23/11 ska vi gå på musikteater i Kulturum. Om det är ok väder så promenerar vi dit om inte tar vi bussen. Skicka gärna med barnen en frukt. Ingen idrott på fredag!

Vecka 48 på onsdagen är det dags för skridskoåkning i Vallahamra, det finns några få skridskor att låna om man inte har eller lyckas låna ihop själv. Mer info om detta nästa vecka.

Hör gärna av er på sms el dyligt om ni har problem med att komma in på bloggen hemifrån ( det ska inte vara några problem egentligen men det kan vara lätt att skriva fel på någon bokstav ).

Ni når  allas bloggar genom att gå in på Björkenbloggen och därefter klicka på Bjorkenlaget som ligger länk i högerspalten.

I SO har vi kommit in på bronsåldern nu och det blir ev läxa nästa vecka......

Ha en skön helg! Vi ses på lära-kännasamtalen!!

// Björkenpedagogerna


 

fredag 9 november 2012

Veckobrev V 45

Hej därhemma!

En riktigt bra vecka har precis avslutats! Det känns att både vi och barnen har kommit in i både rutiner och ett bra arbetssätt. Om ni vill titta på era barns bloggar (som de skriver frenetiskt i) så kan ni nå dem via www.bjorkenlaget.se Om de inte redan har visat er......


Nästa vecka startar vi upp med våra "lära känna" samtal och vi kommer att hålla till i klassrummen samt "Ullas lilla rum" som ligger precis innan slöjden (barnen vet).

Läxa V 46   Matte:  Föräldrakluring 1 som ligger under länken vardagsmatematik på bloggen
                   Svenska: Skriv i bloggen på din berättelse ( några av eleverna )
                                  Läsormen
                   Engelska: Glosor
Samt en liten extrakluring från Anna se ovan.....

Hjärtligt Välkomna! /Björkenpedagogerna
 

fredag 26 oktober 2012

Veckobrev V 43

Hej!

Vi vill börja med att tacka för ett bra förädramöte!
Vill också säga att det känns som att er hjälp och vårt jobb med klimatet i klassen har gett resultat i form av att den här veckan har fungerat superbra! Vi hoppas att det fortsätter i samma riktning :-)
Härligt jobbat av er föräldrar när ni gjorde matteuppgifter till barnen! Skicka gärna fler idéer om ni kommer på.

I svenskan har alla barn startat en egen blogg som de gärna får jobba i hemifrån om de vill. Det är bara att logga in med de login de har fått. Några av barnen är vana vid att blogga och lägger snabbt in både bilder och text på sina skolarbeten, andra tar lite längre tid på sig och lär sig efter hand. Målet är att alla ska bli bekväma med arbetssättet och kunna jobba självständigt.

Vi kommer att starta upp med "lära känna" samtalen efter lovet och ni får hem lappar av respektive mentor om tider. Men innan dess har vi ju ett välbehövligt höstlov!!

Sigge påminner om att många barn i A-gruppen glömde kläder till idrotten den här veckan, sju stycken av 24 st.......De behöver nog en liten påminnelse om detta.

Vi önskar er alla ett härligt höstlov!! / Björkenpedagogerna



 

fredag 12 oktober 2012

Vecka 41

Hej!

I SO har vi startat upp en tidslinje som ska sträcka sig från Big Bang och fram till medeltiden. Detta arbete kommer att vara under hela terminen. Ev kommer vi att byta ut läsormen under en tid till att läsa vissa kapitel i bla Forntidsboken.Men under nästa vecka är det som vanligt läsormen som gäller.


Jag har funderingar på att alla barn ska få öppna en egen blogg i svenskan. Detta för att spara alla sina texter, filmer, bilder, bokrecensioner osv på ett och samma ställe pluss att det ju ser väldigt proffsigt ut när man själv får designa en egen blogg. Det går att lösenordskydda bloggen så att den inte är publik. Fördelen är ju också att ni där hemma kan följa barnens arbete på ett smidigt sätt.
Vi är också automatiskt med i en tävling som heter webstjärnan där man får support och tillgång till andra klassers bloggar. Gå gärna in och googla på Webstjärnan så får ni mer information.
Tankar om detta tar vi upp på förädramötet!

Fundera också på om ni vill vara med i husrådet och vi kan diskutera hur de uppdraget kan se ut.

I matten går vi vidare från taluppfattning till addition och subtraktion.

I engelska ska vi från och med nästa vecka börja med glosläxor, i och med kapitel 2 i boken. Vi smyger igång för att se hur denna form fungerar, och övar tillsammans. Barnen har fått skriva/göra egna dialoger som de ska redovisa i nästa vecka. De fick välja på att göra en inspelning i Moviemaker, ett bildspel med ljud till i Photo Story eller göra det som en dramatisering/teater att spela upp inför gruppen. De har jobbat jättebra och det är roligt att se allas idéer!

På fredag ska barnen få träna på handboll inför skolhandbollsturneringen, på idrottslektionen. Därför vill vi att de barn som valt att inte vara med på handbollen, kommer till skolan lite tidigare - senast kl 8.00 och går till Sävehofhallen för sin lektion. De kommer alltså inte att ha gymnastik med sin klass, utan vara uppdelade i de som ska vara med på handbollen och de som inte ska det. Skolhandbollslagen har då lektion kl. 9.00.
                                      






Ha en härlig helg!!/ Björkenpedagogerna